Aq’Ab’Al

Twee releases van het in Moskou gebaseerde Mikroton Recordings, een Huis van Vertrouwen voor artiesten die zich graag ophouden in de zone van het elektroakoestische minimalisme, vrije improvisatie en andere experimentele muziek. Alfredo Costa Monteiro en Miguel A. Garcia zijn allebei relatief nieuwe gezichten op het label, al werkten ze apart al samen met vaste klanten als Ilia Belorukov en Kurt Liedwart. De albumtitel zou een verwijzing zijn naar een teken uit de Mayaanse astrologie dat iets heeft met polaire tegenstellingen. Dat suggereert meteen al een spel van licht en donker, maar eigenlijk hangt het duo vooral uit in de meer radicale vleugel van het elektronische experiment. Het voelt allemaal geïmproviseerd aan, met een behoorlijke controle over manipulatie en variatie. Er gebeurt ook een pak meer, aan een hoger tempo, dan op heel wat andere Mikroton-releases, al kan je net zo goed zeggen dat drie van de vier stukken de kaart van de vurige, soms versmachtende aanval trekken. Best sterk, al is het vooral bestemd voor getrainde oren die niet vies zijn van wat een gemiddelde luisteraar zou labelen als ‘verlammende monotonie’. Het kwartet Burkhard Beins, Lucio Capece, Martin Küchen en Paul Vogel heeft al een wat langere staat van dienst en maakt de belofte van elektroakoestisch experiment helemaal waar. Beins beschikt over o.a. ‘hand oscillator’, monotron, zither en objecten, terwijl de saxofonisten ook speakers en radio’s gebruiken. Vogel is the wild card, verantwoordelijk voor ‘air from another planet contained in terrestrial glassware’, wat dat ook moge betekenen. Dat er in dit doorgaans zo ernstige wereldje ook wel een vorm van humor bestaat, is duidelijk in het korte startstuk, waarin de artiesten – tijdens een soundcheck? – door elkaar zitten te lullen, terwijl de rest eigenlijk business as usual is: een fascinerende wereld van kleine geluidjes en karig rondgestrooide signalen, piepende feedback, zacht gekraak, radioruis en blaasinstrumenten die worden gebruikt als ademtunnels. Kortom, een hoorspel dat de oren doet spitsen, maar dat je vooral zou willen meegemaakt hebben vanop de eerste rij.

tekst:
Guy Peters
beeld:
AlfredoCostaMontei_AqAbAl
geplaatst:
wo 21 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!