Geluid

Various Artists

Anthology Of Electronic Music From Scandinavia


Artiest:Various Artists
Titel:Anthology Of Electronic Music From Scandinavia
Label:Unexplained Sounds
Distributeur:

Artiest:Ajna & Onasander

unexplainedsoundsgroup.bandcamp.com/album/anthology-of-electronic-music-from-scandinavia

Het is donker weer. Geen straaltje zon te bekennen. Al dagen niet. De komende weken ziet het er ook nog eens naar uit dat het beestig koud zal worden. Ook die pandemie gaat maar niet weg. Ideaal om een portie dark ambient te beluisteren uit het Hoge Noorden. Dat is namelijk wat dit nieuw hoofdstuk in de ‘Anthology’-reeks heeft te bieden. Deze verzamelaar bevat het beste uit twee eerder uitgebrachte digitale bundelingen: ‘Scandinavian Experimental Underground 015 Survey’ (2015) en ‘Northern Lights – The Scandinavian Experimental 016 Survey’ (’16). Van de in totaal veertig nummers koos samensteller Pezzella er twaalf die de tand des tijds het best hebben doorstaan. Al is dat ook alweer relatief want de nummers kabbelen rustig verder, als een wit konijntje in pas gevallen sneeuw. Lieflijk en braaf met het witte staartje huppelend. Het konijntje is zowaar bijna niet te ontwaren tussen de licht opwaaiende vlokjes. Zo is het ook met de diverse artiesten die een nummer bijdragen, gaande van Sysselmann, die ons met zijn werk wel al eerder imponeerde, over UntermenschØystein Jørgensen en Dödsapparaten. Nu nog allemaal een beetje meer poer, een hagelbolletje in het konijntje als het ware, en we gaan nog ontwaken uit onze lethargie.

Nog een stevig stuk donkerder is de samenwerking tussen Italiaan Onasander (Maurizio Landini) en New Yorker Ajna. Isolationistische dark ambient geïnspireerd door de mythische (of leefde ze ooit echt?) figuur Canidia, de eerste Romeinse heks die onder meer door Horatius werd beschreven. Grafschennis, moord, kidnapping, zwarte magie en kennis van vergiften zijn maar enkele van de beschuldigingen die haar ten laste werden gelegd. Het duo wijdt er zeven intens donkere en nachtmerries opwekkende nummers aan die de diepste krochten van de menselijke ziel oproepen en tegelijk de vermeende daden van Canidia in een hypnotiserende context plaatsen. Geen veroordelende klanken, maar eerder een opwekking van de dode, een bespiegeling over donkere tijden waarin een vrouw, van zodra ze buiten de lijntjes kleurde, het schandmerk heks kreeg op gekleefd. In het geval van Canidia voor het eerst in de Romeinse geschiedenis.

Reacties