Anthology Of American Pop Music

Vorig jaar won Kraftwerk voor het Europese Hof van Justitie een slepende rechtszaak over het ongeautoriseerde gebruik van een sample van een van hun nummers. Reden voor het Gesellschaft Zur Emanzipation Des Samples (GES) om op hun website onder het lemma ‘Kraftwerk’ te schrijven: ‘Kraftwerk voert een citaat-vijandige culturele hegemonie. Hun strategie: een speciaal merk in het collectieve bewustzijn installeren door middel van een uitgekiend systeem van citaten en referenties die op hun beurt door niemand anders mogen worden geciteerd.’ Dat je het even weet. GES, bestaand uit Jan Jelinek (en, uhm, Helmut Schmidt), voert al een tijdje strijd voor volwaardige erkenning van de sample, en doet dat door er lustig op los te samplen, op deze plaat uit de canon van de Amerikaanse popmuziek. Om te voorkomen dat ook zij voor het hof eindigen, zijn alle samples opgerekt, versneden en anderszins bewerkt, tot alleen het vaagste idee van het origineel overbleef. Gelaagde soundscapes met hier en daar de ruïne van een thema, doorspekt met gedempte omgevingsgeluiden, glitches en artefacten. Beeldt u Philip JeckBeaks Plinth en Keith Fullerton Whitmans ‘Resonators’ in en je bent in de juiste head space. Wazig, dromerig, een beetje raar en onherkenbaar. Overigens meldt GES op de site als hun voornaamste raison d’être de financiële en juridische ondersteuning in geval van actieve schendingen van het auteursrecht middels sampling. Of ze ook de gedaagden in de Kraftwerk-zaak hebben bijgestaan vertelt het verhaal niet, maar zo ja, dan zal de oorlogskas inmiddels wel leeg zijn. Dit is je kans om de strijd te steunen!

tekst:
Maarten Schermer
beeld:
GesellschaftZurEma_AnthologyofAmerica
geplaatst:
di 19 jan 2021

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!