Amsterdam CS

Op zijn vorige album richtte Cinema Perdu, artiestennaam van Martijn Pieck zich op vier Nederlandse kustlocaties waar de mens heeft geïntervenieerd, een enigszins donker en dreigend album.

Voor ‘Amsterdam CS’ heeft Pieck zich gericht op een enkele locatie en daarbinnen gezocht naar verschillen in ruimte en het effect op geluid. Hij heeft rondgelopen in het centraal station, stilgestaan met zijn opnameapparatuur als hij gegrepen werd door de akoestiek en klankenmix en zo een publiek gebouw auditief vastgelegd.

Ja, we horen stemmen van reizigers, geluiden van binnen- en wegrijdende treinen, omroepberichten, misschien wel rolkoffers en schoonmaakmachines. Echter, de field recordings zijn zelden duidelijk herkenbaar en regelmatig is het zelfs de vraag of we luisteren naar (sterk bewerkte) veldopnames of elektronisch gecreëerde klanken.

We horen flarden mechanische omroepberichten, maar ze zijn niet verstaanbaar; de dreunende kadans, snerpende tonen of zware ruis geven niet meer dan een suggestie van treinverkeer. De opnamen neigen naar abstractie en zijn hecht verweven met de volkomen abstracte drones en losse elektronische geluiden.

De opnamen op verschillende plekken in het stationsgebouw lijken vooral een uitgangspunt te zijn geweest voor het werken met klankkwaliteiten en dynamiek.

Tegelijkertijd zijn de organische, verweven composities van Pieck niet te vergelijken met de wijze waarop Pierre Schaeffer treingeluiden gebruikt in ‘Étude Aux Chemins De Fer’ en evenmin met ‘Railnotes’ van Herbert Distel. Daarvoor zijn de veldopnamen van Pieck waarschijnlijk te sterk bewerkt of teveel verweven met elektronisch voortgebrachte geluiden.

Het is overigens verrassend hoe symfonisch het resultaat soms kan zijn. De zes composities zijn misschien minder abstract dan voorganger ‘Interventions In A Landscape’, maar dat ‘Amsterdam CS’ geen klankcollage maar vooral een suggestie van een stationsgebouw geeft, is een belangrijke kracht van dit album.

tekst:
Robert Muis
beeld:
Cinema_Perdu_Amsterdam_CS
geplaatst:
ma 20 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!