All Melody

“Don’t Believe The Hype”, was zowat het eerste dat bij ons op kwam toen we ‘All Melody’ voor het eerst beluisterden. Nils Frahm is namelijk inmiddels een meer dan gevestigde naam, wat toch enigszins voor enige kwaliteit of vernieuwing garant zou mogen staan.

Elke keer als we naar ‘All Melody’, zijn nieuwe cd, luisteren, krijgen we echter het gevoel naar een soort best of van de elektronische muziek van de voorbije decennia te luisteren. De twaalf nummers hebben als het ware geen samenhang, alsof dit een bijeen geharkte verzameling nummers is die weliswaar op zich absoluut niet slecht zijn, maar na elkaar gezet weinig of niets te vertellen hebben.

Het lijkt eerder een verzameling van de trucjes die Frahm in zijn carrière allemaal al eens heeft gebruikt en hij ze nu voor het grote publiek allemaal eens herhaalt en op een cd heeft gezet met als motto: het ijzer smeden terwijl het heet is.

Wat blijkt? Frahm heeft Saal 3 van het befaamde Oost-Duitse Funkhaus ingericht als zijn studio, met een eigen mengtafel en pijporgel. Met zijn nieuwe speeltje wilde hij duidelijk laten horen wat hij allemaal kan. Dat gaat van ambient, modern klassiek, electro tot dance en het is, voor ons toch, net daar dat het schoentje wringt.

Je virtuoze kunnen demonstreren is namelijk allemaal goed en wel, maar ‘All Melody’ is meer een best of van zijn nieuwe pijporgel dan een verzameling nummers met interessante ideeën. Ach ja, het grote publiek heeft ook nood aan zijn speeltje. We gunnen Frahm zijn moment de gloire van harte en luisteren nog eens naar Hauschka, wiens werk ons duidelijk beter ligt.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
Nils_Frahm_All_Melody
geplaatst:
di 7 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!