Alien Angel Super Death

Labelbaas Marlon McNeill weigert zich vast te pinnen op een bepaald genre. De constanten bij A Tree In A Field zijn kwaliteit en in de meeste gevallen ook het land van afkomst: Zwitserland. Dat is ook het geval met Verena Von Horsten, een artieste die leeft en werkt in Zurich. Ze heeft Duitse en Turkse voorvaderen en in 2012 bracht ze haar debuut ‘By Popular Request’ uit, een samenwerking met Admiral James T. Op die plaat stond voornamelijk shoegaze die weinig opviel. En toen kreeg Von Horsten een zware klap te verwerken, toen haar broer Hakon zich van het leven beroofde. Na drie jaar rouwen vond ze het tijd om haar emoties te verwerken in tien liedjes die de zelfmoord van haar broer, de zin en onzin van het zichzelf van het leven benemen, de angsten, dromen en de rouwverwerking die moet leiden naar een nieuwe, andere toekomst tot een intrigerende plaat om te zetten. De initiële shoegaze is grotendeels verdwenen. In de plaats daarvan maakt Von Horsten een soort synthrock waarop haar stem uitermate goed gedijt. De teksten zelf zijn niet licht verteerbaar, maar dat weet ze heel goed te compenseren door haar muziek luchtig te houden. Deze plaat is er dan ook eentje waarbij schijn bedriegt. De donkere tekstuele trip heeft echter nood aan die luchtigheid, die meehelpt aan het ongetwijfeld sporen nalatende genezingsproces na een zelfmoord in nabije kring. Als we dit in een krant zouden publiceren, zetten ze er ongetwijfeld het nummer van de zelfmoordlijn bij. Hopelijk voor de Zwitserse kan ze nu ongestoord verder en kan ze de voor haar volgende plaat opnieuw een andere richting uit.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
VerenaVonHorsten_AlienAngelSuperDea
geplaatst:
di 17 mei 2016

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!