Agnes (In Redemption)

De Fransman Justin Lépany is niet alleen gitarist en componist, maar ook fotograaf. In het titelstuk van dit album combineert hij deze drie bezigheden. De intrigerend foto van een jonge vrouw (Agnes?) in een smalle tunnel die de cd siert, was de inspiratie voor de vijfentwintig minuten durende compositie voor één gitaar. Deze werd in het voorjaar van 2015 voor het eerst uitgevoerd in Berlijn, met als achtergrond een uitvergrote versie van de hoesfoto. Als je ‘Agnes (In Redemptie)’™ voor het eerst hoort, denk je direct aan een gitarist met een grote bak effectapparatuur. Maar een YouTube-filmpje openbaart dat Justin Lépany slechts vier pedalen gebruikt en niet eens een laptop. Het nummer begint als minimal muziek waarbij de repeterende klanken net strijkers lijken. Na zo’™n zeven minuten valt er een stilte en komen er uit een lange ruis, machinaal klinkende geluiden tevoorschijn. Als die tot rust zijn gekomen is het tijd voor een stuk modern klassiek ambient dat via ijle Dr Who-geluiden overgaat in repeterend noise en dan plotseling stil valt na ruim vijfentwintig minuten. Het is een adembenemende compositie waarbij nauwelijks te horen is dat die op een gitaar gespeeld wordt. Bij de andere twee nummers is dat iets meer duidelijker. Maar steeds ligt wat je hoort op het avontuurlijke grensgebied van noise, minimal en ambient. Op rock clichés zal je Justin Lépany niet betrappen en dat is heel bijzonder!

tekst:
Oscar Smit
beeld:
Justin_Lpany_Agnes_in_Redemptio
geplaatst:
di 5 apr 2016

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!