Geluid

Simon Whetham

Against Nature

Artiest:Simon Whetham
Titel:Against Nature
Label:Cronica
Distributeur:Clear Spot

cronica.bandcamp.com/album/against-nature

Startpunt voor het werk van de Britse geluidskunstenaar Simon Whetham zijn vaak vrij rechttoe rechtaan geluidsopnamen van ‘interventies’. Hij verkent bijvoorbeeld een ruimte met elektronisch of fysiek voortgebracht geluid; dat kan de ene keer het gekras van voorwerpen over muren of vloer zijn, een andere keer het getik, geruis en gebrom van elektrische circuits. Opnamen van die ruimtelijke verkenningen gebruikt hij voor zijn composities en optredens. Dat geldt ook voor de stukken op ‘Against Nature’, zijn derde cd voor Crónica. Hij gebruikt hier klankregistraties tijdens een residentie in een kunstencentrum in het Noorse Kristiansand. Ditmaal heeft Whetham er bovendien voor gekozen om ook de fouten in de opnamen te gebruiken. Onbedoelde geluiden, die zijn ontstaan door slechte microfoons, overbelaste versterkers, software-fouten en omvallende voorwerpen: Whetham heeft ze geaccepteerd als onverwachte uitkomsten die organisch in de opnamen terecht kwamen. Dat zal de beluisteraar van ‘Against Nature’ waarschijnlijk zelden opvallen – is bijvoorbeeld het telkens afbreken van die scherpe drones per ongeluk of bedoeld? Is het resoneren van die klank bewust gecreëerd? Het doet er feitelijk niet toe. Wat op de cd staat, is wat Whetham heeft gekozen als – bedoeld of bij toeval – geslaagd. Het zijn vrij minimale klankexploraties, waarbij de mooiste combinaties zijn van (vermoedelijk) fysiek en elektronisch voortgebrachte geluiden. Neem bijvoorbeeld de tweede van de vijf titelloze nummers, waarin schrapende klanken zwellen en wegebben, vibreren, stapelen en stapelen tot een noise-orkest van tikken, ratelen en resoneren. Of nummer drie, waarin een hoog pulserend geluid een fascinerend fase-effect laat horen, gevolgd door kloppende en schuifelende geluiden, een vibrerende belklank, intense piep en grommende drone. De technieken die Whetham gebruikt op ‘Against Nature’ zijn niet nieuw, het verkennen van ruimtes met klanken, noch het toelaten van toeval en fouten. Echter, wederom weet hij met veel beheersing daar een boeiend werkstuk mee te maken.

Reacties