Afwisselende Sonic Connections

Voor de vierde maal organiseerde de Brakke Grond in Amsterdam het festival Sonic Connections; een ontmoeting met relatief onbekende Vlaamse en Nederlandse pop en rock acts.

Kiss the Anus 30 03 12 3
Kiss The Anus Of A Black Cat

Op de tweede dag van deze muziek driedaagse was Bird On The Wire de eerste band die ik zag. De drie jonge meiden kregen de goed gevulde zaal muisstil met hun breekbare luisterliedjes. Het charmante Amsterdamse trio speelde erg ingetogen en maakte en passant nog reclame voor hun net uitgekomen (debuut?) single ‘Noise Of A Quiet Man’. Een song geïnspireerd op een portret van de Groningse schilder Hendrik Werkman. Zo ontwapenend en intrigerend als het meisjestrio klonk zo aanstellerig en gekunsteld zag het er bij Yes Sir Yes uit. Hun gitarist, Tijs Delbeke, verkeerde ooit bij dEUS, maar dat hoeft niet direct een aanbeveling te zijn. De band speelde vlakke, gekunstelde songs die uiteenwaaierden van rock tot jazzrock, met wat vreemde saxofoonuitstapjes van de toetsenist. Ik vond het zo saai dat ik halverwege ben weggegaan en de uitermate interessante tentoonstelling van FotoMuseum Antwerp ben gaan bekijken, waarbij de meeste foto’s stuk voor stuk meer indruk maakten dan Yes Sir Yes.

Knalpot 30 03 12
Knalpot

Ook bepaald indrukwekkend was het Belgische trio Kiss The Anus Of A Black Cat. Door gebruik van onder andere een vintage Korg synthesizer klonk hun muziek erg eighties. Tegenwoordig noemen we dat dark wave of minimal wave. Hun geluid is echter zo eigen dat het beslist geen retroconcert werd maar een spannende eigentijdse happening. Die omschrijving is ook toepasbaar op de laatste act van deze avond, Knalpot (lees ook over hen in Gonzo#94). Hoewel de beide heren uit Amsterdam een impro-jazz achtergrond hebben speelden ze dit keer een strakke set van zes nummers waarbij je zelfs termen als funky en melodieus zou kunnen laten vallen. Bovendien, als er meisjes gaan dansen mag je toch wel zeggen dat je muziek aanslaat. Er heerste een gezonde opwinding in de zaal en dat was vooral te danken aan het feit dat Knalpot beheerst en ritmisch speelde en koos voor een ‘poppy’ benadering in plaats van noisy improvisaties. Wat eens te meer hun veelzijdig vakmanschap aantoont.

 

tekst:
Oscar Smit
beeld:
Kiss-the-Anus-30-03-12-3
geplaatst:
wo 4 apr 2012

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!