Aeolian Processes

Voor deze Italiaanse componist en koorleider is een piano al sinds zijn negende het meest geschikte medium om zijn gevoelens uit te drukken. Afgaande op zijn derde gelimiteerde (tweehonderd stuks) cd album (of download), zijn deze sentimenten vooral winters en melancholisch van aard, getuige ook titels als ‘A Tree In The Snow’ of ‘Travelling To Alaska’. Hoewel deze cd hier en daar als experimenteel in de markt gezet wordt, vinden we hem bijzonder toegankelijk, om het woord braaf niet te gebruiken. Het experiment moet je gaan zoeken in hier en daar een subtiel omgevingsgeluidje, een dissonant elektronisch loopje als intro, of een klein beetje galm. Masotto had hier gerust wat verder in mogen gaan, want ‘Desert’, de track waarop piano en elektronica het opvallendst samenvloeien, vinden we meteen ook het hoogtepunt van dit album. Als we in onze eigen wereld op zoek moeten gaan naar referentiemateriaal, komen we uit bij de (ook al ondergesneeuwde) pianostukken van Michael Cashmore, Sylvain Chauveau, of de soundtracks van Hilmar Örn Hilmarsson. Naast sneeuw en eenzame bomen, heeft Masotto ook kosmische aspiraties. Tracks als ‘Space Flowers’ of het titelnummer hadden perfect kunnen fungeren als piano-ondersteuning voor de lancering van een of andere jaren 1970 ruimteconcept met modulaire synthesizers. Hier moeten we het echter bijna uitsluitend met de piano stellen, en daarom bewaren we kleine dosissen uit ‘Aeolian Processes’ liever voor die ingetogen momenten waarop we stilletjes hopen dat het snel weer kouder wordt.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
Lorenzo_Masotto_Aeolian_Processes
geplaatst:
za 12 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!