A Collective Memoir

Het Armeense Urvakan, een internationaal festival voor stadsstudies en nieuwe muziek en beeldende kunst dat vernoemd is naar het Armeense woord voor ‘geest’, cureerde in coronatijd de verzamelaar ‘A Collective Memoir’. Op deze eerste uitgave van Urvakan Records komen diverse geluidskunstenaars uit steden in de Euraziatische regio samen om te reflecteren op thema’s als tijd en collectief geheugen. De Georgische multimediakunstenares Ana Jikia bijt de spits af met de avontuurlijke geluidscollage ‘Splint’ waarin een hoopvolle speech wordt onderbroken door een explosie en onrust uitbreekt. Bij ‘Porto Franco’ van het Oekraïense Chillera feat. DJ Graffity breekt te midden van geluidslandschap ineens een jazzimprovisatie los die naadloos aansluit op het dromerige gitaarwerk met zang op ‘Zola’ (TDPINV cover) van het Russische Foresteppe. Het Armeense I s weet te overtuigen met een emotioneel-geladen elektronische ambientnummer. De Russische Perila gaat in een vergelijkbare meer subtiele ambient-geest verder met ‘Double Echo’, waar ook gesprekken tussen mensen en tussen vogels te horen zijn. Daarna volgen er twee tapeloopmanipulaties, eerst de vibrafoon-loops op ‘Antenaa’ van Nikolaienko uit Oekraïne en daarna een lang uitgerekte reclame op ‘Stretched Logo’ van de Russische L. De Armeense geluidskunstenaar Nystagmus sluit af met ‘False Awakening’, een contrastrijke filmische collage. Deze verzamelplaat laat de diversiteit en onderlinge verbondenheid tussen de verschillende culturen in deze regio horen, een grenzeloze gemeenschap, en zal hopelijk ook kunnen gaan toeren om deze verbondenheid tussen de vier landen ook fysiek invulling te geven.

tekst:
Bouke Mekel
beeld:
_ACollectiveMemoir
geplaatst:
do 1 sep 2022

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!