A Biology Of Shadows

Koenraad Ecker trapt zijn nieuwe label In Aulis in stijl af met zijn derde langspeler, ‘A Biology Of Shadows’. De Belgische producer en cellist, tevens lid van Lumisokea en Stray Dogs, verfijnt zijn palet op deze plaat verder door veelvuldig gebruik van samplefragmenten en effecten die verder gaan dan puur elektronisch geluid alleen.

Ik vond Eckers vorige, ‘Sleepwalkers In A Cold Circus’, een knappe maar kille en abstracte plaat; de geluidskeuzes op zijn nieuwe plaatst het geheel meer in een tastbare wereld. Stukjes stem en haperende drones gaan over in disonnante golven, flarden ruis en vogelgetsjirp vliegen langs, metaalgeschraap en een stortvloed van net niet herkenbare geluiden verstoort een schijnbare orde. Ecker buigt en wringt het geluid, escaleert en houdt in –het sounddesign is een ware tour de force. Als luisteraar het spoor volgen is geen gemakkelijke opgaaf –vaste ritmes zoals op zijn eerste lp ontbreken– maar het neemt je wel mee op een fascinerende trip door Eckers schaduwbeelden.

Af en toe flitste er een herinnering aan Ákos Rózmanns ‘Images Of The Dream And Death’ door m’n hoofd. Om te helpen oriënteren, zijn er korte passages gesproken tekst door Alex Rendall (JabuYoung Echo), fragmenten van een verhaal die in hun nieuwe context vaag onrustbarend zijn. Eckers onderwerpen lijken nog steeds dezelfde. Een nummer is opgedragen aan Carlo Giuliani, die het leven liet tijdens de G8-demonstraties in Genua, en een andere track verwijst naar ‘Nostromo’, Joseph Conrads roman over kapitalisme en rebellie.

“Het is een poging om verhalen te vertellen over de mensen die we dagelijks vergeten, afschrijven en negeren”, beschreef Ecker zijn eerste lp destijds. De noodzaak daarvoor is onverminderd groot, en Eckers schaduwwereld daarmee onverminderd actueel.

tekst:
Maarten Schermer
beeld:
KoenraadEcker_ABiologyofShadows
geplaatst:
zo 5 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!