Geluid

Thomas Brinkmann

A 1000 Keys


Artiest:Thomas Brinkmann
Titel:A 1000 Keys
Label:Emego
Distributeur:Import

Artiest:Jung An Tagen


Een van de fijne eigenschappen van eMego is dat hoewel je nooit helemaal weet wat een nieuwe release van het label gaat brengen, er een gerede kans is dat er in no time een aangename combinatie van ongeloof, irritatie en jeukende vrolijkheid optreedt. Zie bijvoorbeeld Thomas Brinkmanns nieuwe opus, ‘A 1000 Keys’. Als de Duitser niet met minimal techno bezig is, blinkt hij uit in rigide uitgevoerde conceptuele platen. ‘Klick’ bestond uit alleen maar het bewerkte getik en gekraak van uitloopgroeven, ‘What You Hear (Is What You Hear)’ stond vol met overstuurde machineritmes (en kleurcoderingen), en nu is er ‘A 1000 Keys’, Brinkmanns “pianoplaat”. Om aan de traditioneel romantische connotaties van het instrument te ontsnappen, samplede hij het geluid van een vleugel en reconstrueerde het geluid via digital sound processing, waarbij alle subtiliteiten verloren gingen. Vervolgens maakte hij er achttien uiterst repetitieve stukken anti-muziek mee, conceptueel consequent tot het punt van grijnzende razernij (en ruzie met de buren, zeker als het pianoliefhebbers zijn). Het gehamer op de toetsen is ontdaan van iedere nuance; technische starheid heeft de plaats ingenomen van virtuositeit en de herhalingen zijn gekmakend. Het zou een interessante uitdaging zijn voor een concertpianist om ‘A 1000 Keys’ live proberen te vertolken. ‘Das Fest Der Reichen’ is veel minder confronterend, maar Stefan Juster alias Jung An Tagen is consistent in zijn stortvloed van polyritmische pulsen. Een enkel nummer is streng formeel, en doet me soms denken aan de ‘Meontological Research Recordings’ van The Anti-Group – eindeloze herhaalde testtonen om de alfagolven van het brein mee te beïnvloeden. Andere nummers zijn vriendelijker, Conrad Schnitzler-stijl krautrock, deels gestructureerd, deels kansmuziek, en die fungeren als een caleidoscoop waarin soms de suggestie van een staccato thema ontstaat. Het geheel is uitgevuld met glasachtige drones, eenzame signalen en gewelddadige uitbarstingen van gesis en gesuis. Fijne geluiden voor wie de elektronica niet al te makkelijk moet zijn.

Reacties