Interview: 3Phaz

Repetitief en vooral niet netjes opgepoetst – zo heeft de uit Egypte afkomstige 3Phaz zijn clubstampers het liefst. Hoewel zijn muziek inspiratie put uit de post-apocalyptische techno en de mahraganatstroming, gaat het er bij de anoniem blijvende 3Phaz vooral om van alles en iedereen los te breken.
3Phaz

Repetitief en vooral niet netjes opgepoetst – zo heeft de uit Egypte afkomstige 3Phaz zijn clubstampers het liefst.

Hoewel zijn muziek inspiratie put uit de post-apocalyptische techno en de mahraganatstroming, gaat het er bij de anoniem blijvende 3Phaz vooral om van alles en iedereen los te breken.

Het duurt even voordat het lukt om het gesprek met de Egyptische elektronicamuzikant 3Phaz op te zetten. ‘De serviceproviders hier proberen gratis WhatsApp-gesprekken te blokkeren,’ verklaart hij. Wanneer het contact eenmaal is gelegd, spreken we al snel over zijn nieuwe album ‘Three Phase’, dat op de dag van spreken uitgebracht werd op het label 100Copies. ‘Dat is het grootste label in Caïro dat werkt met het mahraganatgeluid, en alhoewel ik mijn muziek niet als zodanig omschrijf, vond ik dat label passend omdat ik door die scene wordt geïnspireerd,’ vertelt hij.

Op het album wordt aan de grenzen van die populaire en opzwepende dansmuziek – in het Westen ook wel bekend onder de naam ‘electro shaabi’ – echter behoorlijk getornd. ‘Ik had al langer het gevoel dat het genre ergens heen moest. Aan mahraganat liggen hele specifieke drumpatronen en liedstructuren ten grondslag, en die wilde ik met mijn muziek doorbreken; het genre uit zijn strakke vorm halen.

De muziek van 3Phaz is duisterder, vervormder en repetitiever, en biedt onder meer een opvallend uitgesproken plek aan de basdrum, iets dat in reguliere mahraganat ongebruikelijk is. ‘Laatst werkte ik samen met een mahraganatartiest, die opmerkte dat hij mijn muziek goed vond, maar dat ik wel mijn drums moest fiksen,’ vertelt 3Phaz lachend, ‘maar een tijdje terug trad ik op voor een hiphoppubliek, en dat werkte erg goed. Een purist zal mijn muziek ook geen mahraganat meer noemen.’

Kakofonie

Genrekwesties daargelaten, vergelijkt 3Phaz zijn geluid liever met een drukke straat in Caïro. ‘Alsof er rondom je een aanhoudende kakofonie van pratende mensen en claxonnerende auto’s die harde muziek hebben opstaan is.’ Het levert een vrij dreigend geluid op. ‘Die apocalyptische dimensie is meer mijn persoonlijke interpretatie van de intensiteit van de straat, als mijn reactie op het leven in de stad.’

Het onheilspellende geluid sluit nauw aan bij de apocalyptische esthetiek van 3Phaz. ‘Dat post-apocalyptische is een thema dat nu al enkele jaren goed wordt uitgediept in de internationale scene, waardoor ik evenzeer geïnspireerd ben. Ik ben liefhebber van vervormde lo-fi techno, en bij footwork vind ik vooral de super snelle ritmes en de repetitiviteit leuk. Niet het opgepoetste spul. Bij te gepolijste geluiden raakt muziek vaak iets van zijn energie kwijt.’

Elektricien

Wie er achter het alter ego schuilt, blijft in nevelen gehuld. ‘Ten eerste gaat het me erom dat het daardoor wordt gedepersonaliseerd, zodat je de muziek niet meer aan een persoon linkt, maar je alleen nog met een geluid te maken hebt. De tweede reden is dat ik anoniem wil blijven tegenover mensen die mij al van eerdere muziek kenden. Hierdoor bevrijd je jezelf van beperkingen die je jezelf anders onbewust zou opleggen,’ verklaart hij. Het leidt ertoe dat hij nu niet onder zijn eigen, maar onder de naam ‘3Phaz’ muziek uitbrengt. ‘Zo’n drie jaar geleden kwam er een elektricien de airconditioning in mijn appartement regelen, en zei me dat ik daarvoor een three-phase(driefasenspanning, tb) nodig had. Die term is blijven hangen.’

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!