Blog Magazine

Mobiele Curatoren Collectieven (8): Rebel Up!


Al tien jaar organiseert Seb Bassleer met zijn collectief Rebel Up! feestjes en bandjesavonden met alternatieve wereldmuziek. Met een niet aflatende passie en voor weinig tot geen geld werkt hij onafgebroken aan de uitbreiding van de culturele diaspora.

“Elke keer als ik er middenin zit, vraag ik me af wat ik me nu weer op de hals heb gehaald.” Met een weekend voor de boeg met drie Afro-Tuga-feestjes (Afro-Portugese acts uit Lissabon) op rij, waarbij hij en zijn vrienden deels moeten zorgen voor bemanning van de kassa en bar, en de logeerkamer in zijn huis dienstdoet als hotel voor de muzikanten, reflecteert Bassleer op zijn leven als mobiele curator. “Het is leuk, maar altijd véél. Vooral als je niet werkt met subsidies. Het is allemaal voor eigen risico en met kleine budgetten. Wat er bij de deur wordt verdiend is wat we kunnen betalen aan de muzikanten en de deejays. Als er dan eens winst overblijft die we kunnen verdelen, is dat leuk, om plaatjes van te kopen of uit eten te gaan.”

DOORZETTINGSVERMOGEN
De ontwikkeling van het prille begin – “superlowbudget, simpele dj-feestjes” – naar het sterke merk dat Rebel Up! nu is, was er een van stug doorzettingsvermogen en eindeloos enthousiasme. “Langzaamaan weten zalen mij steeds beter te vinden. Zo ben ik net gevraagd om een deel van het festival Global Street Sounds van Ancienne Belgique samen te stellen, op 17 september tijdens de autoloze zondag. Dat zelfs een podium als de AB nu meer en meer naar de alternatieve wereldmuziek begint te kijken en daar aandacht voor heeft in zijn programma, is heel bemoedigend.”
Al tien jaar lang trekt Bassleer de kar bij Rebel Up!, als initiatiefnemer, voornaamste programmeur, promotiemedewerker en vaak ook als deejay tijdens de Rebel Up!-avonden – de enige activiteit waarvoor hij zich laat betalen. Verder bestaat het collectief uit onder meer deejay Robert Kroos (Duckfoot) en veejay Maarten van der Glas (VJ M) en een grote groep vrienden die helpt bij de promotie, vormgeving en infrastructuur. Samen organiseren ze meerdere keren per maand evenementen in Nederland en België: elke maand in het Amsterdamse OCCII Amsterdam – waar ze in 2007 begonnen, in Muziekgebouw aan ‘t IJ, in Het Bos in Antwerpen, de Vooruit in Gent en op talloze plekken in Bassleers thuisstad Brussel, waaronder Recyclart, Les Ateliers Claus en Kumiko. Alles om jonge, veelbelovende muzikanten uit landen als Congo, Brazilië, Ghana, Mozambique en Turkije en in het Westen veelal obscure genres als kuduro, funaná, coladeira en tallava te introduceren aan een breder publiek.

PUZZELEN
Zodra het kan, zoekt Bassleer samenwerkingen op met andere lokale collectieven. Zo werkte hij al met Low Up en Global Hybrid uit Brussel, Base Culture in Amsterdam, Kako Da Ne in Utrecht en vele andere. “Je kunt een avondje organiseren, alles zelf doen en dan krijg je alle credits, maar als je iets samen met een ander collectief doet spreid je het bereik en de verantwoordelijkheden, én je deelt samen het plezier en het effect ervan. Ik werk dan ook graag samen met collectieven die dezelfde motivatie en passie hebben als wij.”
Hoewel hij er vaak voor wordt gevraagd, staat het idee van boeker worden hem niet aan – daarvoor houdt hij te veel van het organiseren van zijn eigen avondjes en zijn deejaysets. Maar een vaste stek als programmeur binnen een zaal of festival is iets waar hij – liefst binnen vijf jaar – wel van droomt. “We hebben nu een goede naam en een goed netwerk, maar het blijft lastig om echt vooruit te kijken, zo zonder eigen plek. Telkens als ik iets wil organiseren voor een artiest of een boeker, moet ik weer puzzelen waar dat terecht zou kunnen komen. Ik ben nu toch een beetje een programmeur zonder zaal.” Tot die tijd vindt u hem waarschijnlijk komend weekend in die club bij u om de hoek met een zinderend, grenzeloos feestje waar u bij moet zijn. DIY en recht uit het hart.

Info: rebelup.org

 

Comments

comments


Dit artikel verscheen eerder in GC #139.

Koop deze editie in onze webshop!

Reacties