transit_skyscraper_gonzo
Blog Magazine

'Schiet eens tekort'


In een hopelijk bevredigende zomerbreak heb je je wellicht ondergedompeld in een andere (sub)cultuur, en ontdekt dat mensen die (tien)duizend(en) kilometers verder hun leven zo goed mogelijk proberen vorm te geven, in wezen weinig verschillen van jij en ik. Dat de plek waar je vandaan komt, niet zo heel veel betekenis heeft als velen je willen doen denken.

Dat geldt zeer zeker voor de Russisch-Israëlische muzikant Mary Ocher (p. 29), voor wie haar identiteit niet is gekoppeld aan haar nationaliteit. “Ik ben niet verbonden aan plekken. Ik heb nooit een bijzondere connectie gevoeld met een bepaalde plek, dat is erg bevrijdend. Ik ben er ook klaar mee mij te schamen dat ik ergens anders vandaan kom en ik geef niet toe wanneer iemand een superioriteitsspel met me speelt dat gebaseerd is op identiteit.”

Tussen droom en daad zit soms wat tijd – dat moge bekend zijn. Zo werd ons blockchain-artikel (p. 32) als droom geboren op een druilerige zondagmiddag in december 2016 tijdens (wijlen) Incubate. De aanleiding was de frustratie dat betaling van auteursrechten door auteursrechtenorganisaties zelden leidt tot uitbetaling aan artiesten die relatief weinig ‘luisteromzet’ draaien (vaak zij die in Gonzo aan bod komen dus), en dat dat anno 2016 eigenlijk wel te regelen zou moeten zijn.

Ruim een half jaar later heeft Dimitri Vossen zich ingelezen en voldoende betrokkenen gesproken om de aftrap te doen over een technologie die de (muziek)wereld zeker – en zeer waarschijnlijk in positieve zin – zal veranderen. “Via een blockchain kan elke speelbeurt van een muzikaal werk worden bijgehouden, zodat de verdeling van de overeenkomstige auteursrechten met een ongeziene doelgerichtheid kan gebeuren.” De technologie zal wel tegenkrachten oproepen. Een implementatie van een dergelijke technologie zal de muziekindustrie namelijk in hoge mate ontregelen, zodat vele diensten hun oriëntatie radicaal moeten wijzigen, of zelfs kunnen verdwijnen wegens overbodig of te inefficiënt.” Wil je meer weten of mee discussiëren kom dan op 22 september naar het panelgesprek tijdens TodaysArt in Den Haag.

In Gonzo (circus) steken artiesten vaak de loftrompet van het improviseren tijdens concerten. Maar wat is echt improviseren? Muzikant en studiotechnicus Rashad Becker (p. 48) stelt: “Ik heb een hekel aan geïmproviseerde muziek. Dan gaat het vaak over ‘kijk mij eens goed bezig zijn’. Echte improvisatie? Prima. Maar ik zie heel weinig echte improvisatie. Maar al te vaak valt een improvisatie terug in geijkte patronen.”

Virginia Genta van Jooklo Duo (p. 23) spreekt liever over ‘instant composing’: “muziek op het moment zelf componeren staat ons toe om zowel gestructureerde als compleet abstracte stukken te maken. Dat laatste vinden wij het interessantst, maar door de jaren heen is dat ook minder vanzelfsprekend geworden.” Een werkwijze die vergelijkbaar is met wat de beroemde en invloedrijke club Instant Composers Pool exact vijftig jaar geleden al voor ogen had. Drummer Han Bennink van ICP is een van de eregasten op Le Guess Who? dit jaar.

Draai Gonzo (circus) om en je vindt een special over Le Guess Who?. We kozen drie artiesten die al een tijdje op ons verlanglijstje stonden: Jenny Hval brengt magie met haar stem en composities, Zeal & Ardour moest vorig jaar al op Le Guess Who? staan en krijgt nu een herkansing, en tot slot hiphopper-wordt-ambientmuzikant Dedekind Cut. En er valt heel veel te ontdekken op Le Guess Who?: met onze 10 tips ontdek je de beste concerten!

En heb je je voorgenomen om na de vakantie alles beter te gaan aanpakken? De zelfrelativering van Princess Nokia, het alias van Destiny Frasqueri (p. 26), is verfrissend: “Ik ben ook tevreden met mezelf als ik tekortschiet.”

Veel lees- en luistergenot!

Gé Huismans
Hoofdredacteur

 

Ruth Timmermans
Managing director

Comments

comments


Dit artikel verscheen eerder in GC #141.

Koop deze editie in onze webshop!

Reacties