Van Orkney naar Oklahoma in Brussel

Afgelopen maandag trokken we naar de Brusselse Botanique voor een concert van Other Lives. Met ‘Tamer Animals’ maakten ze een van onze platen van het afgelopen jaar. Hun concert in de Brusselse K-Nal een paar maanden geleden blies ons volledig van de sokken. De verwachtingen waren dus hooggespannen.

Maar eerst was het tijd voor de twee voorprogramma’s. Als eerste kregen we The Magnetic North voorgeschoteld. Eén van de vele bands die onder die naam opereren. Degene die we hier kregen voorgeschoteld was de band rond Hannah Peel en Erland Cooper. Volgende maand verschijnt de eerste plaat van deze band, ‘Orkney: Symphony Of The Magnetic North’. De band trok daarvoor, zoals wel duidelijk mag zijn, naar het wat afgelegen Orkney. Op het podium zien we een band die nog een beetje moet zoeken en ook iets te brave folkliedjes bracht. Maar de innemende podiumpersoonlijkheid van Hannah Peel maakt wel wat goed. Zeker als ze een beetje onhandig met een muziekdoos staat te spelen.

Over de tweede band van de avond kunnen we vrij kort zijn. Deer Tick is een band die bijna tien jaar bezig is en vier albums ver is. Echt doorbreken heeft er nog niet ingezeten en of dat nog gaat lukken durven we te betwijfelen. De band werd aangekondigd als beïnvloed door Modest Mouse. Iets wat wij niet hoorden in het nogal clichématige geluid. Muziek die stevig beïnvloed is door folk, country en blues. De jongens hadden het juiste leren jekker aan. We hoorden de rauwe stem van zanger John McCauley, zagen de wat sullige bassist en konden alleen maar denken: ‘No Modest Mouse! Yeah Southern Rock Galore!’

En toen was het tijd om ons onder te dompelen in de weidse folkcomposities van Other Lives. De donkerte van de muziek staat al snel in tegenstelling tot de energie die frontman Jesse Tabish tentoonspreidt. De groep, afkomstig uit Stillwater, Oklahoma, leidt ons via uitstekende uitvoeringen van ‘For 12’ en titelnummer van hun tweede album ‘Tamar Animals’. Dat de bandleden, onder de naam Kunek, eerst actief waren als een eerder instrumentale band is hier ook te horen. De nummers zijn breed gearrangeerd en zitten vol inventieve details. Een paar maanden geleden klonk het hier en daar nog ingehouden, hier wordt gekozen voor een vollere sound. Dat de band deze zomer een festivaltournee gaat doen, is daar misschien niet vreemd aan. Net als in de K-Nal is één van de hoogtepunten van de avond het van Leonard Cohen geleende ‘The Partisan’. Een nummer dat qua donkerte en thematiek volledig paste in het meer dan degelijke concert.

Gezien: The Magnetic North, Deer Tick en Other Lives – Botanique, Brussel – 2 april 2011

Maarten Timmermans
other-lives-02