Musique Hydromantique

De Japanse muzikant Tomoko Sauvage bespeelt haar eigen uitgevonden instrument bestaande uit met water gevulde porseleinen schalen, waarbij ze met haar vingers zachtjes het wateroppervlakte beroert en de zo ontstane trillingen via onderwatermicrofoons omzet in geluid. Op haar debuutalbum ‘Ombrophilia’ maakte ze nog composities door het geluid van dat bijzondere instrument zorgvuldig te editen en te monteren, maar op ‘Musique Hydromantique’ presenteert ze drie live opgenomen en onbewerkte stukken. In de tien minuten durende opener ‘Clepsydra’ laat ze druppels water in de schalen vallen, waarbij ze de zo per toeval ontstane ritmes en melodieën stuurt door water toe te voegen of te verwijderen. ‘Clepsydra’ klinkt zodoende eigenlijk precies zoals je zou verwachten bij Sauvage’s waterinstrument, wat bepaald niet geldt voor ‘Fortune Biscuit’. Hierin speelt Sauvage met het geluid dat ontstaat door stukjes terracotta te dompelen in het water en het geluid van het waterabsorbatieproces op te nemen. Slotstuk ‘Calligraphy’ is een spel met frequenties. Het stuk werd opgenomen in een echokamer en bestaat voornamelijk uit lang aangehouden drones waarvan Sauvage de toonhoogte live bewerkt door de hoeveelheid water in de schalen te veranderen en te bespelen met haar hand. Hier waant de luisteraar zich in een vochtige grot, eindeloos gefascineerd door de grillige akoestiek. Het visuele en ruimtelijke aspect van deze muziek legt echter ook een pijnpunt bloot, want ernaar luisterend blijft er toch een knagend gevoel achter dat je erbij had willen zijn toen de muziek gemaakt werd. Los van Sauvages visueel fascinerende performance en de invloed van de fysieke ruimte op het geluid, voelt de audioregistratie een beetje als een souvenir. Een prachtige ansichtkaart die alleen werkt als aandenken aan een fysieke ervaring.

tekst:
Benjamin van Vliet
beeld:
Tomoko_Sauvage_Musique_Hydromanti
geplaatst:
di 9 jan 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!