Blog Magazine

Mobiele Curatoren Collectief


Zijn de dagen van de vaste muziekprogrammeur geteld en is de toekomst aan het ‘mobiele collectief’? Zijn onvrede met het aanbod en drang naar muzikale vernieuwing de enige drijfveren of is het een teken des neoliberale tijds? Gonzo (circus) zoekt mobiele collectieven op, zoals het in Antwerpen gevestigde Oorstof.

 

Sinds twee jaar organiseert het dynamische duo Oorstof (Christel Kumpen en Koen Vandenhoudt) concerten op verschillende Antwerpse podia, met sporadische uitstapjes naar Brussel, Gent, Hasselt, Kortrijk en Luik. ‘Improvisatie’ is de rode draad, maar daarin passen net zo goed Mike Watt & The Missingmen en Earth als Fire! Orchestra of Peter Brötzmann.

Echt bed

Vandenhoudt programmeerde tot 2013 bij kc BELGIE in Hasselt, waar hij een kostbaar netwerk opbouwde: artiesten die elders een hogere gage kunnen krijgen, kiezen om bij Oorstof te spelen omdat ze weten dat ze in een echt bed slapen en goed zullen eten. De puzzelstukken vielen op hun plaats toen Vandenhoudt in 2014 de vijfentwintigste verjaardag van zijn radioshow op de lokale waanzinradio Radio Centraal vierde met het Freak Scene’s Summer Bummer festival. De line-up was legendarisch eclectisch, met maar liefst drie headliners: St. Francis Duo, het trio Massimo Pupillo, Brian Chippendale en Mats Gustafsson en Earth.
Vandenhoudt: “Massimo mailde dat hij zou gaan touren met Mats en Brian. In de dagen daarna kwamen mails van Earth en van St. Francis Duo. Iedereen was bovendien bereid om onder zijn normale fee te komen. Dat hebben we aangevuld met gasten van hier: onder meer Joachim Badenhorst en Milan Warmoeskerken. De tent zat vol, maar de mooiste vaststelling was dat het publiek een combinatie was van het typische impro-publiek en het underground rockpubliek. Het was echt een goed voorbeeld van wat we wilden doen.” Kumpen: “En we kregen een hoop hulp van vrienden. Dat heeft ons gesterkt om Oorstof te starten, en om op bijzondere locaties te blijven werken.”

Diversiteit

Dat het verschijnsel ‘mobiele curatoren’ een teken aan de neoliberale wand zou zijn, daar zijn de twee het niet mee eens. Het nomadische karakter van Oorstof is een louter positieve keuze. Kumpen: “Er zijn in Antwerpen zoveel goeie zalen, dat het onnozel zou zijn om nog een zaal te openen. Bovendien kun je als programmeur nooit het uitgebreide aanbod behappen dat er vandaag is. Samenwerken met bestaande organisaties geeft meer diversiteit, zowel qua publiek als qua aanbod.” Vandenhoudt: “Bovendien kiezen wij zalen op basis van akoestiek. Voor een akoestische impro-set of elektro-akoestiek heb je een ander soort ruimte nodig dan voor Mike Watt. Tot onze verbazing was er een grote bereidheid tot samenwerking: die organisaties gaven ons meteen de kans om het impro-gat in het Antwerpse aanbod op te vullen.”

Generaties

Het Oorstof-publiek reikt letterlijk van zeventien tot zevenenzeventig, maar ook bij de muzikanten zit naast hoogbejaarde iconen vaak jong lokaal talent. Af en toe zelf in combinatie. Vandenhoudt: “Je mag dat niet forceren, maar de nieuwe generatie muzikanten speelt met een open vizier en ze blijven niet hangen in hun opleiding, maar zoeken het avontuur op. Het is wel plezant als de oude rotten van Rova Quartet komen zeggen dat ze door samen te spelen met Jakob Warmenbol en Erik Heestermans onvermoede mogelijkheden in hun eigen muziek hebben ontdekt, of als Roscoe Mitchell (Art Ensemble of Chicago) goedkeurend bromt over het spel van Viktor Perdieus. Cel Overberghe en Niels Van Heertum was ook een heel geslaagde combinatie van jong en oud. Dat was op een avond met Joe McPhee en Chris Corsano. Grappig: tijdens de soundcheck van Joe McPhee stond Cel naast mij, en zei: “Raar: die gast speelt met exact dezelfde grepen als ik. En hij heeft net zo’n plastic saxofoon, maar daar durf ik me niet mee te vertonen.” Toen Cel vervolgens ging soundchecken kwam McPhee mij zeggen: “Raar, die gast speelt exact hetzelfde als ik.”

De concerten van Oorstof worden bijna altijd opgenomen, en daar is nu een platenlabel van gekomen. Dropa Disc stelde op 14 augustus 2016 zijn eerste twee releases voor: ‘Los Bordes De Las Respuestas’ van St. Francis Duo (Stephen O’Malley & Steve Noble) en Kris Vanderstraetens ‘Trommels!’ (release in samenwerking met Gerard Herman).

Comments

comments


Dit artikel verscheen eerder in GC #135.

Koop deze editie in onze webshop!

Live

06/10
04/11
08/11
24/11

Discografie

St. Francis Duo - Los Bordes de las Respuestas (Dropa Disc, 2016)
Kris Vanderstraeten - Trommels! (Dropa Disc, 2016)

Reacties