Mixcloud Monday

Mixtape Kraak Festival 2017


Komend weekend palmt het Kraak Festival de Brusselse Beursschouwburg in. Verwacht deze 19de editie opnieuw een parallel muzikaal universum.

Curiosity killed the Cat is een vreemde uitdrukking. Wikipedia stelt dat ze waarschuwt voor de gevaren die eigen zijn aan onnodig experiment en onderzoek. De tracks gaat lijnrecht tegenin deze uitdrukking, en verwijzen misschien eerder naar een andere kat, die van Schrödinger. Schrödinger, een voornaam quantum mechanicus, kaartte aan de hand van een kat een paradox van zijn vakgebied aan. Hij stelde grofweg dat wanneer je de bevindingen van de quantum mechanica extrapoleert naar de waarneembare wereld, een kat zowel levend en dood tegelijkertijd kan zijn. 

KRAAK is uiteraard geen specialist in dit vakgebied, hoewel we een stevige ruggengraat geven aan de parallelle omgevingen. Bovenstaand gedachte-experiment en bijhorende tracks zuigen je gewillig mee in de eindeloze mogelijke vormen die muziek kan aannemen.

Elke artiest (en elk track in deze mixcloud) rekt de bestaande definitie(s) van muziek op, verbeelden nieuwe genres door oude en nieuwe vormen en speelwijzen speels dooreen te haspelen, of door bruutweg nieuwe stijlen en technieken voor te stellen. Het festival presenteert ze samen in een freewheelende trip doorheen wat muziek in 2017 en erna kan zijn.

Nieuwe en oude avant-garde beheerst het festival: de legendarische elektro-akoestische componiste (en vrouw van) Brunhild Ferrari, de piepjonge conceptualist Henry Andersen, en de surrealistische instrumentenbouwer Johannes Bergmark; de bijna klassiek-barokke elektronica van Hiele Martens; oldschool duitse elektronische avant-garde van Moleglove — die op de mixtape als Column One verschijnen; en de spirituele tapecollages en musique concrète van Beatriz Ferreyra.

In het midden van die elektronische avant-garde staan twee acts die elk een uithoek van 2017 muziek exploreren: enerzijds Accident du Travail, die het oudste elektronische instrument — de Ondes Martenot — nieuw leven inblazen met minimalistische drones; en aan de andere kant de post-internet karaoke melancholicus Steven Warwick, die de tracklist opent met een brute casio/techno track van Heatsick.

Anno 2017, vol post-internet hi-tech geweld en far out avant-garde, is paradoxaal het ambacht terug. Verschillende tracks (en acts) tonen muzikanten die het ambacht opnieuw invullen, ambacht als Meesterschap met een grote M: de meester-gitarist Brecht Ameel verzint eigenhandig een Europese tegenhanger van de Post-John Fahey Americana; Nibul brengt mensen samen met transcendentaal minimalisme;  Ánde Somby houdt de Lapse Yoik-traditie springlevend; Frank Hurricane speelt Gangsta Folk, dylaneske akoestische folkliederen waarin de verhaalkunst een prominente rol speelt; John Lunds belichaamt minimalistisch, arte povera-brutalisme door circulaire ademhaling op een sax tot een hoger niveau te heffen; en Annelies Monseré houdt het eenvoudig door prachtige, eenvoudige en melancholische indie-folk te maken.

All info: www.kraak.net/festival2017

Comments

comments


Reacties


Geef een reactie