728x90 MM

Merry Mixes 2017: Bouke Mekel

De output aan multimediaproducties in 2017 neemt alleen maar toe. Voor Bouke Mekel was er dus meer dan genoeg om een top 10 uit samen te stellen met werken die de Zeitgeist weten weer te geven voor huidige en toekomstige generaties.

De output aan multimediaproducties in 2017 neemt alleen maar toe, dus er was meer dan genoeg om een top 10 uit samen te stellen met werken die mijns inziens de Zeitgeist weten weer te geven voor huidige en toekomstige generaties.

De dystopie houdt middels waarschuwende verhalen ons een wereld voor waarin we niet voor lange tijd zouden willen leven. Ik bedoel, wie zou er willen leven in de nationalistische stereotiepe werelden die in Every Second Counts van Arjan Lubach en Jan Böhmermann de revue passeren?
De scifi-horror kortfilms uit het gecrowdfunde online filmlaboratorium Oats Studios van Neill Blomkamp zijn viscerale schetsen van de mens-machine-transitie.
De documentaire ‘Zero Days’ van Alex Gibney levert inzicht in de gevaren en complexiteit en kwetsbaarheid van nu nog ongereguleerde internationale cyberoorlogsvoering.

Denis Villeneuve zet de lijn van ‘Blade Runner’ door, maar zijn uitwerking is net iets minder gritty en daarmee killer en beangstigender. TV-serie ’Twin Peaks: The Return’ van David Lynch & Mark Frost laat het schemergebied tussen goed en kwaad zien, hoe diepgeworteld trauma’s zitten verweven in de kosmos maar we als mensen toch een manier zullen moeten vinden om door te leven…en niet te komen overlijden door een Xanax-overdosis, zoals de edgy gothrapper Lil peep’ (1996-2017) wiens escapisme en zelfmoordgevoelens uit zijn drugsfantasiewereld perfect werden weergegeven in zijn “zwanenzang” ‘witchblades’.
Nee, in deze turbulente tijden zijn vooral ook hemelbestormende verhalen nodig om onze grip op de wereld te verstevigen: Mike White liet dit jaar met ‘Beatriz at Dinner’ weer zien dat hij met zijn tragikomische scripts rond sterke geëngageerde vrouwen (zie ook ‘Enlightened’, ‘Year of the Dog’) mensen de kracht geeft om zich over misstanden in de wereld uit te spreken.
Dit doet Carne Ross ook in de BBC-documentaire ‘The Accidental Anarchist’ van Clara Glynn & John Archer door, zich schamend over zijn verleden als hardline VN-diplomaat, inspirerende voorbeelden van anarchisme in de praktijk in Marinaleda (Spanje) en Rojava (Syrië) te bezoeken.
Dr. Dre “The Innovator” en Jimmy Iovine “The Levitator” laten in de miniserie ‘The Defiant Ones’ van Allen Hughes hun langdurige inspirerende visie en impact op de muziekcultuur zien.
Het was bemoedigend om te zien hoe het Mœrs Festival dit jaar ‘Radio Kinshasa“ met Strombo & Huguette Huguembo & Nego Angela & FM Einheit kon realiseren: het collectief maakte er een grenzeloos swingend absurdistisch magisch feest van, zowel op het podium als onder de festivalbezoekers.
Dus wanneer iemand je vraagt waarom je de wereld wil veranderen zou het antwoord moeten zijn dat elke stap, elke druppel, elke in zee teruggeworpen zeester er één is die verandering in werking zet en ons verder verwijdert van die vermaledijde toekomst.

 

  1. Beatriz at Dinner (2017) – Mike White
  2. Oats Studios (2017) – Neill Blomkamp & co.
  3. The Accidental Anarchist (2017) – Clara Glynn & John Archer
  4. Zero Days (2016) – Alex Gibney
  5. Twin Peaks: The Return (2017) – David Lynch & Mark Frost
  6. The Defiant Ones (2017) – Allen Hughes
  7. Radio Kinshasa, op het Mœrs Festival (2017) – Strombo & Huguette Huguembo & Nego Angela & FM Einheit
  8. witchblades (2017) – lil peep x lil tracy
  9. Blade Runner 2049 (2017) – Denis Villeneuve
  10. Every Second Counts (2017) – Arjan Lubach (Zondag met Lubach) & Jan Böhmermann (Neo Magazin Royale)

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!