Blog Magazine

Man van het jaar: Algoritmeman


In de strijd om uw acht seconden attention span verschijnen eindejaarslijstjes hoe langer hoe vroeger. Bij Gonzo (circus) doen we in al onze tegendraadsheid dan maar eens normaal: ons jaaroverzicht krijgt u net na het afsluiten van het jaar, begin januari.

Stiekem zijn we eerst eens bij de concurrentie gaan gluren. Zo weten we dat er grote eensgezindheid bestaat: er zijn het afgelopen jaar exact tien goeie platen gemaakt, voornamelijk in het genre ‘pop’. Geen probleem: dan beperken wij ons tot de iets minder goeie platen in dat andere genre: ‘rare muziek’.

Helaas voor ons maar gelukkig voor u heerst er bij Gonzo (circus) veel minder eensgezindheid. Tien redacteuren stelden elk een top 10 samen, en dat leidde tot 98 verschillende favorieten, zij het niet allemaal in de muziek. Enkel Meat Wave (zie GC #141) en de onvermijdelijke Kendrick Lamar komen in meer dan één lijstje voor. Gooi je alles samen, dan krijg je een zeer brede mix van gitaren, elektronica, hiphop, beats en al dan niet traditionele muziek uit de vier windstreken. De hoogstpersoonlijke eindejaarslijstjes van onze redacteurs vindt u op onze website, de bijhorende mixen komen op Mixcloud.

Natuurlijk is een jaaroverzicht meer dan alleen maar lijstjes: een nieuwe trend is dat er jaarlijks ook nieuwe trends gesignaleerd moeten worden. Elk jaar worden er nieuwe analyses gemaakt, en als je die moet geloven luistert tegenwoordig iedereen via streaming naar jazz. Quod non.

Dat hele trendgedoe begint een beetje potsierlijk te worden. Was 2017 het jaar van de jazz of de hiphop? Ach nee, niet meer of niet minder dan 2016. Ook in 2017 was er weer geweldig goeie muziek in diverse genres, en werd er anderzijds ook weer geweldig gezeurd, gekakeld en gehijgd in cleane, vlakke, overgeproduceerde songs. Dat was in 1987 zo, en dertig jaar later is dat niet anders.

Natuurlijk verschuift er wel het een en ander in de muziekconsumptie, maar dat is een proces van jaren, op een ritme dat veel trager is dan dat van het getoeter in de media. Nog altijd wordt er massaal naar de radio geluisterd via de FM-band, nog altijd is internetradio een marginaal fenomeen, nog altijd maakt het grootste streamingbedrijf verlies, nog altijd zorgt de cd voor de grootste omzet, en blijft het aandeel verkochte muziek via vinyl marginaal.

Toch is dat getoeter niet geheel onschuldig: hoe meer er getoeterd wordt, hoe meer de dominantie van streaming een selffulfilling prophecy wordt. Die evolutie zorgt er onder meer voor dat Algoritmeman, die het altijd beter weet, het hoe langer hoe meer voor het zeggen krijgt.

Decennia geleden werden er al van die ridicule ideetjes gelanceerd: ‘Waarom moet ik betalen voor de sportbladzijden in de krant als ik alleen maar in buitenlandse politiek geïnteresseerd ben?’ Dachten we dat we eindelijk van die onzin af waren, dan wordt die idiotie nu zonder blikken of blozen toegepast in applicaties: je krijgt alleen nog maar te zien of te horen wat Algoritmeman voorschrijft op basis van je ‘profiel’. Dus ja, de openheid van het internet brokkelt jaar na jaar een beetje verder af. Het ligt in lijn met een bredere evolutie: er komen hoe langer hoe meer toegangspoortjes, en eens je binnen bent, zit je gevangen in een eng hokje. Gemaakt door Algoritmeman, die het beste met u voorheeft. Veel plezier in 2018!

Comments

comments


Dit artikel verscheen eerder in GC #143.

Koop deze editie in onze webshop!

Reacties


Laat een reactie achter