La Novia

‘La Novia’ is eigenlijk een album dat voor het eerst het licht zag rond de eeuwwisseling. Sinds dan kwam de plaat al verschillende keren opnieuw op de markt, telkens met het veertig minuten durende ‘La Novia’ als belangrijkste bijdrage. Op vinyl was het nummer netjes in twee stukken opgedeeld. De verschillende cdversies bevatten telkens andere aanvullingen. Deze keer is het een liveversie van een kleine twintig minuten die de band uitvoerde in New York in 2016. Het is dan ook een stuk dat Acid Mothers Temple & The Melting Paraiso U.F.O. graag speelt en dat doorheen de jaren, en de verschillende bezettingen van de groep, steevast blijft evolueren. Eigenlijk blijkt het stuk iets te zijn dat Acid Mothers Temple-leden hoorden tijdens een tournee door Frankrijk. De Occitaanse zangeres Rosina de Peira voerde het uit, en Acid Mothers Temple adapteerde het en trok het volledig in hun leefwereld. Tuvaanse zang, stukjes folk, verschroeiende gitaarriffs, noise, krautrock en psychedelica dompelen het stuk helemaal onder in een aan een mantra schatplichtige sfeer. De woorden, in een verbasterd Occitaans, helpen mee om de cyclische aard van het stuk mee vorm te geven. Vintage Acid Mothers Temple dus, waarbij het nummer maar blijft doorgaan. Telkens wisselt de invalshoek door de diversiteit aan instrumenten en verwordt al snel tot een indrukwekkende trip. De live-versie is beknopter, maar bevat wel dezelfde elementen. Het nummer blijft na al die jaren nog steeds overeind, zelfs al is de bezetting sindsdien grondig gewijzigd. Kawabata Makoto is echter nog steeds het boegbeeld en zolang hij aan het roer staat zal Acid Mothers Temple blijven verbazen, hoeveel platen ze ook mogen uitbrengen. Die hoeveelheid is al net zo onoverzichtelijk en chaotisch als het hoofd van Makoto, denken wij zo.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
Acid_Mothers_Templ_La_Novia
geplaatst:
ma 7 aug 2017

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!