Invenciones: La Otra Vanguardia Musical

Graven kan je overal. En dat geldt ook als het gaat om vroege experimentele muziek en avant-garde. Latijns-Amerika is daarin nog behoorlijk onontgonnen gebied. Daar probeert deze verrassend goede verzamelaar iets aan te doen. We horen eigenlijk maar twee missers, die wel heel erg doen denken aan dat gezeik van de nep-Peruanen (of Bolivianen of nog iets anders) op rommelmarkten en beurzen, namelijk de bijdrages van Amauta (uit Ecuador) en de afsluiter van de tweede cd, Miguel Noya, al houdt die het fluitjesgeneuzel gelukkig maar een fractie van zijn bijdrage vol. De Mexicaan Jorge Reyes is hier waarschijnlijk de bekendste deelnemer. Zijn ambientwerk kon nogal eens te dicht aanleunen bij newage, maar hij was wel een pionier in het vermengen van folk, rock en etnische muziek in zijn thuisland. Zijn bijdrage, het spookachtige ‘Michoacan: Un Paisaje Sonore” (2006), is echter een van de uitschieters. De compilatie probeert de muziek van de prominenten uit Latijns-Amerika dan wel in beeld te brengen, van 1976 tot eind jaren 1980, maar maakt vreemde bokkensprongen door van een aantal artiesten nummers uit de jaren 2000 op te nemen. De bijdrages van de bigband Banda Dispersa De La Madre Selva (Colombia, accordeon, veldopnames waaronder veel junglegeluiden en een waaier aan deelnemers en instrumenten), Grupo Um (Brazilië, experimenteel en spannend tegelijk), Carlos Da Silveira (Uruguay, minimal electro) en Via Lactea (Mexico, tien minuten heerlijk ouderwetse industrial, uit 1977 dus echt een voorloper) behoren tot het beste van de dubbelaar en kunnen zich meten met Europese tegenhangers. Een lijvig infoboekje vervolledigt de mooi uitgegeven set, waarin heel wat informatie is terug te vinden over de artiesten en hun rol in de scenes in hun landen van herkomst.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
_InvencionesLaOtraV
geplaatst:
di 9 jan 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!