728x90 MM

Holkham Drones

Met donkere drones heeft ‘Holkham Drones’ de debuutplaat van Luke Abbott weinig te maken. Met shoegaze, krautrock, psychedelica en melodische elektronica des te meer. Abbott bracht zijn eerste plaatwerk uit op Output Recordings van Trevor Jackson. Toen Jackson de boeken neerlegde vond de inwoner uit Norfolk onderdak bij het Border Communitylabel van James Holden. Abbott past perfect binnen de labelcatalogus van Border Community waar ook Fairmont, Nathan Fake en Ricardo Tobar resideren. De epische killertrack ‘Soft Attacks’ kent u misschien van de DJKicks-verzamelaar die Holden enkele maanden terug uitbracht. Hier, in zijn originele versie is het nummer iets trager en minder opgeblonken, maar ook een stuk eerlijker en directer. De kracht van Abbott bestaat erin dat hij een fris analoog geluid – denk aan vroege Warp die flirt met premature techno en de pyschedelica van de jaren 1970 – kan neerzetten en hij alle tijd neemt om zijn nummer minutieus in te kleuren. Abbott maakt avontuurlijke dansmuziek die niet thuishoort op de dansvloer, daarvoor zijn er teveel angels en verrassende wendingen. Luister hoe ‘Trans Forest Alignment’ zich transformeert van een slapend nummer tot een stevige danstrack die traag uitdooft ingebouwd. Niet alle nummers op ‘Holkham Drones’ zijn even sterk en soms is de kwaliteit wat onevenwichtig, toch is deze debuutplaat een sterk en overtuigend visitekaartje.

tekst:
Peter Deschamps
beeld:
LukeAbbott_HolkhamDrones
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!