Genkai 限界

Voor liefhebbers van fieldrecordings zijn de door Haruo Okada (1953) voor dit album verzamelde geluiden waarschijnlijk om de vingers bij af te likken, want ze komen van over de hele wereld en beslaan maar liefst acht jaar opnames gemaakt op heel verschillende locaties, zoals een grot, fabriek en vliegveld. Okada werkt voor de Pioneer Corporation Audio Company, verzamelt veldopnamen en maakt die voor anderen toegankelijk. Zo ook voor de Italiaanse geluidskunstenaar Fabio Perletta (1984), die de door Okada geleverde geluiden bewerkte en tot composities maakte.

Zijn studie naar zen en kwantumfysica is hem volgens het persbericht daarbij goed van pas gekomen. Wel, op de 21 stukjes die in 5 tracks ondergebracht zijn valt helaas bijna niets te horen behalve wat irritant geschuif en gepiep. Het lijkt haast wel een wiskundige regel te zijn bij veldopnamen: hoe meer blabla hoe beroerder en beschamender de uiteindelijke output. Het zou een fluitje van een cent moeten zijn om nog iets te maken van interessant geluid, maar zelfs daar zijn de dik gesubsidieerde en veelgeprezen onderzoekers niet toe in staat.

tekst:
Arjan van Sorge
geplaatst:
wo 20 jul 2016

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!