Mind The Gap #100: ‘We Demand A New Future For Music’

mtg100
Mind The Gap #100

Een eeuw geleden publiceerde de Italiaanse futuristische schilder en componist Luigi Russolo zijn beroemde manifest ‘The Art of Noises’ (L’Arte dei rumori). Honderd jaar later lees je in Gonzo (circus) magazine #113 een nieuw manifesto door schrijver Adam Harper. Op deze speciale Mind The Gap #100 staan 13 nummers van muzikanten die zich lieten inspireren door de mogelijke toekomst van muziek. Hieronder vertellen de muzikanten over zichzelf en de muziek.

De cd ontvang je gratis bij Gonzo (circus) #113.

1. The No
Scrumptious Monster
The No is het alter ego van Tamara van der Laarse die sinds 2005 elektronische muziek maakt waarbij ze graag knipt en plakt met melancholische beats en zware baslijnen. Ze speelt met conceptuele continuïteit in de titels en zelfontworpen cd-hoesjes die refereren naar iets dat niet bestaat, en naar heimelijke verlangens. Sinds 2006 is ze betrokken (ook als dj Reefteef) bij het Amsterdamse Plattegrond-label. Momenteel werkt ze aan een verzameling rave- en imaginaire soundtracks.

2. Felix Kubin & Max Turner
Killer By a Frequency

3. 2/5 BZ
Kill Freedoomsday Before It Kills You
2/5BZ, het alias van Serhat Koksal uit Istanbul, werkt met recente wetenschappelijke (New-Age) ontdekkingen; hardcore ultra modernistische nieuwe strategieën van toekomstige ontwikkelingen en hun effect op de economische en politieke situatie van individuen met een focus op veiligheidsmaatregelen. Hij werkt momenteel aan onder meer ‘New Age Toolerance Vampirism’, ‘DNA Fascism’, ”Hologram Doctrine”, ‘Avatar Liberalism’, ‘Cosmic Nottoman NOptimism’ en de recente performance ‘Istanbul Courthoustep’.

4. Dyane Donck
Irredeemable

irredeemable (adj)
1. (of a sinner) not able to be saved or reformed
2. (of a loss) not able to be recovered; irretrievable
3. not able to be improved or rectified; irreparable

mastered door Richard van Kruysdijk

5. Asmus Tietchens
L10RB

6. Maarten van der Vleuten
Posthuman Adaption Of Auseinander
Echte vernieuwing wordt meestal voorafgegaan door radicale technische uitvindingen en verbeteringen. Ook bij muziek. In dat opzicht zou het in principe vrijwel onmogelijk zijn nu iets te maken wat ook maar enigszins in de buurt komt van hetgeen ons te wachten staat. We hebben immers de middelen nog niet. Ik voorzie een wereld waarin mens en techniek één zijn – aangenomen dat er überhaupt nog een wereld is.
Het genereren/sturen van klanken, rechtstreeks vanuit onze hersenen (inmiddels geïntegreerd met techniek) zou gangbaar zijn. Omgekeerd zou luisteren naar muziek plaatsvinden door middel van uploaden van data naar het hybride brein. Cyborgs, robots, androids en nieuwe vormen van opgewaardeerde ‘mensen’ zullen ‘input’ wensen ter vermaak. Hierdoor zou er een geheel nieuw afzetgebied ontstaan om deze ‘posthumans’ te voorzien in hun muzikale behoeften. De compositie ‘Posthuman Adaption Of Auseinander’ bevat dan ook zowel klank als data. Beide elementen moesten gelijkwaardig zijn. Muziek klinkend als een datastroom en data in de vorm van een muziekstuk. Wat nu ‘onprettig’ klinkt zal na een upgrade een verrijking blijken.

7. Morgan Craft
Absence of Day and Night
Dit is de eerste keer in de geschiedenis dat we een betaalbare, complete studio, in de vorm van een laptop, kunnen bezitten waarmee we albums van hoge kwaliteit kunnen maken – op elke plek die we wensen. En met downloads die het geaccepteerde format zijn om nieuwe muziek te luisteren, zijn de mogelijkheden groots en schier eindeloos. Waarom niet op een boot leven en midden op de Middellandse Zee een album opnemen, of op het strand in Bali of in de bergen van de Himalaya? Een gebalanceerde relatie tussen de nieuwe technologieën en wat dat betekent voor het mens-zijn, zou de noodzakelijke stap voorwaarts naar het nieuwe tijdperk kunnen zijn. De creatieve mens is de perfect uitgebalanceerde persoon. Creatief op alle vlakken, in elke situatie. Daar alle politieke en economische beloften voortdurend tekortschieten om echte veranderingen tot stand te brengen, is het inspirerende individu van onschatbare waarde.

8. Machinefabriek
Eeuw
Hoe muziek over honderd jaar klinkt, is natuurlijk een niet te beantwoorden vraag. Maar het is te proberen. Het is verleidelijk om iets voor te stellen dat enorm hitech klinkt, maar wellicht dat juist nostalgie, net als tegenwoordig, ook over een eeuw nog een belangrijke rol heeft in muziek. Ik verwacht niet dat de muziek de komende honderd jaar zo ingrijpend zal veranderen als in de afgelopen eeuw. Als je bijvoorbeeld naar elektronische muziek luistert, dan zijn er wel subgenres bijgekomen en weggeëbd, maar muziekstukken (van bijvoorbeeld Pauline Oliveros of Laurie Spiegel) van dertig jaar geleden zouden soms net zo goed nu gemaakt kunnen zijn, en andersom. Zeker, de techniek heeft het voor menigeen veel makkelijker gemaakt om muziek te maken, en dat zal zeker verder groeien, maar emoties van mensen zullen over honderd jaar nog steeds hetzelfde zijn, en dat is waar muziek toch op inspeelt. Mijn track ‘Eeuw’ klinkt zeker niet futuristisch, in tegendeel. En wellicht dat de vinyl-kraakjes die erin verwerkt zitten over een tijd niet meer als zodanig herkend zullen worden…

9. Damian Valles
18V
Het nummer ’18V’ is samengesteld uit geluiden van een snoerloze 18v-boormachine. De basisgeluiden werden op een iPhone opgenomen en vervolgens in Ableton Live geïmporteerd, waar ze werden geëdit en gemanipuleerd. Verder zijn geen geluiden, noch instrumenten gebruikt om het nummer te maken. Het concept voor het nummer was een bepaald, niet-muzikaal geluid, te vinden dat een directe relatie heeft met het dagelijks leven van de componist – houtbewerking – om daarmee een muziekstuk of geluidskunst te maken. In relatie tot het manifest van Russolo, suggereert de opnametechniek (iPhone) dat een grote verandering al heeft plaatsgevonden: conventionele opnametechnieken worden terzijde geschoven en de gemakkelijke, draagbare en compacte technieken worden steeds meer toegepast. Het verandert de wijze waarop muziek wordt gemaakt, maar ook de manier waarop we naar muziek luisteren – juist omdat het eveneens de verwachtingen met betrekking tot de geluidskwaliteit verandert (mp3’s doen dit momenteel al).
Noem het pessimistisch, maar het is erg lastig om te bedenken dat er een nieuw, revolutionair type muziek of opname- of afspeeltechniek zal worden ontwikkeld. De Futuristische visie is tot wasdom gekomen en is eigenlijk al realiteit geworden. Het doel van ’18V’ is om een specifieke omgeving die typisch is voor de maker, als een snapshot vast te leggen op een ‘allemans’ apparaat. In de toekomst zullen steeds meer ‘gewone’ mensen (in vergelijking tot hedendaagse ‘muzikanten’ ) hun omgeving vastleggen op hun mobiele apparaten, er kunst mee maken en dit met de wereld delen. En eerlijk gezegd, gebeurt dit al.

10. Kreng
Retexamus Presso Motu Fragosus
De muziek zou voor zichzelf moeten spreken. Ik probeer een verhaal te vertellen zonder taal te gebruiken. Taal is semantisch en werkt eerder vertroebelend dan verhelderend. De theorie vind ik interessant en zelfs inspirerend tijdens het maken van een track, maar niet tijdens het luisteren. Dat geldt trouwens niet alleen voor muziek, maar voor alle kunstvormen. Als het werk op zichzelf niet communiceert is er iets mis mee. Alle kunst die vergezeld gaat van een handleiding die men moet doornemen vooraleer men het werk kan doorgronden schiet volgens mij zijn doel voorbij: dat van de directe communicatie.

11. Innercity
School is Good Drugs are Better
De keuze tussen allerhande manieren om kennis te vergaren verandert snel. Deze drone is een soort booster bij het Natuurkunde-hallucinogeen PMT. Het programmeren van chemicaliën zal ook in het muzieklandschap veel invloed hebben.

12. Dagora, Mik Quantius and Thomas Hopf
Dawn of a Moon, Birth of the Stars
Op een maandag tijdens een vrije dag, reden de drie leden van Dagora, plus Mik Quantius (van Embryo) en Thomas Hopf met de Londonse metro naar de Drop Out Studios in Camberwell om twee lange jams op te nemen in een kamer waar de microfoons aan lange kabels uit het plafond hingen, in het trappenhuis waren opgehangen en rond drie drumstellen en wat versterkers waren opgesteld. Het nummer op deze cd is er een waarop Thomas Hopf drumt met zijn typische psychedelische krautrock-ervaring, terwijl Rogier en Stephen van Dagora deze beat voortdurend beïnvloeden met ritmes en percussie die in en uit faden. Op hetzelfde moment bewegen Mik Quantius en Peter Quistgard zich door de kamer, zich bezig houdend met keyboards en vocalen, op zoek naar het juiste samengaan met de gejaagde dissonante klarinet solo.

13. Rough Americana
Blx_Rx
Rita Levi Montalcini, de eerste Italiaanse Nobelprijs winnares in neurologisch onderzoek, onderscheid twee soorten hersenen: eentje diep in de hippocampus die zich in miljoenen jaren niet heeft ontwikkeld en een meer ‘geciviliseerde’. In plaats van de eerste om te vormen tot de laatste, is het juist het samengaan van het oeroude met het geavanceerd technologische dat ons op een goede manier kan voorbereiden op de toekomst. De technologische kracht in de muziek is niet bevredigend – dat is de reden waarom zo veel van de hippe,’vooruitstrevende’ producers liefhebbers zijn van de ruwe kracht van muzikanten als Lee Scratch Perry, Fela, Konono no 1 en andere vormen van Afrikaanse en folkmuziek, waar met een andere vorm van energie wordt gewerkt. Folkmuziek is wel eens omschreven als de muziek die zich buiten de instituties, academia, financiële ondersteuningen, overheden en royalties bevindt. Wij zijn de nieuwe folkmuziek.

Samenstelling: Gé Huismans.
Hoesontwerp: Kees Peerdeman

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!