Blog Columns Magazine

Bij Gonzo (circus) #131


In het jaar dat operatie Desert Storm losbarstte om Koeweit te bevrijden, Berlijn de hoofdstad van het herenigde Duitsland werd, de socialistische voorman André Cools in Luik werd vermoord, Miles Davis en Freddy Mercury overleden, de Sovjet-Unie ineenstortte en Nirvana doorbrak met ‘Smells Like Teen Spirit’, werd het tijdschrift Gonzo (circus) opgericht. Inderdaad, dat lijkt een eeuwigheid geleden.

In 2016 viert Gonzo (circus) haar 25-jarig bestaan. We beginnen op 8 januari in WORM (mede in het kader van BesteBuren) met een netwerkevent, een feestelijke (nieuwjaars)borrel en optredens, en zullen de rest van het jaar ook andere plekken in Vlaanderen en Nederland aandoen. Volg ons op sociale media.

Aftrappen met een netwerkevent is niet geheel toevallig: al een kwarteeuw zetten we de rijke cultuur van Vlaanderen en Nederland in the picture en verbinden deze met die uit de rest van de wereld, zowel in ons tijdschrift, op de blog als via events die we (co-)cureren. We brengen makers, distributeurs, programmeurs en consumenten (zoals kopers van muziek, concertbezoekers) bijeen – en worden gewaardeerd in die rol. We verbinden daarbij ook sectoren die elkaar niet vanzelf opzoeken: muziek, kunst, maatschappelijke ontwikkelingen, en zelfs daarbinnen weer verschillende genres.

Binnen dat brede palet aan disciplines focussen we op die domeinen in cultuur en maatschappij waar experiment en vernieuwing belangrijker zijn dan hits en miljoenenverkoop – hoewel we daar niet principieel tegen zijn, zolang het een inspirerend verhaal oplevert.

We zijn ervan overtuigd dat we met deze multidisciplinaire, in een maatschappelijke context geplaatste, cultuurbeoefening de lezer een unieke inhoud bieden. Die positie is ook interessant voor adverteerders, samenwerkingspartners en getalenteerde (nieuwe) medewerkers, die ons zeer trouw zijn en ons blijven vinden.

Dat we met onze 25 jaar een mooi jubileum kunnen vieren, betekent niet automatisch dat we ook erg oud zullen worden. Het is een precaire en onzekere wereld en een hectische omgeving waarin we werken. Het blijft dan ook hard werken om bij de tijd te blijven qua aanbod, zowel de inhoud als de vorm. De komende jaren willen we vanuit de huidige sterkte meer nadruk gaan leggen op de scene in Nederland en Vlaanderen (en Wallonië) en het versterken van de wederzijdse samenwerking. Daarnaast willen we onze expertise meer inzetten in internationaal verband en de bredere buitenwereld binnenhalen, zoals we recent deden met bijvoorbeeld Awesome Tapes From Africa en Maurice Louca. Afrika en het Midden-Oosten zijn tenslotte meer dan enkel slecht nieuws op de voorpagina’s.

Aandacht voor de Lage Landen vinden we in deze nieuwe editie met Vlamingen CHVE (bekend van Amena) en Lilly Joel, het Waals-Vlaamse duo Jean D.L. en Sandrine Verstraete en het Nederlandse No Fun/Plurex/Torso, een project dat de (post)punk van de betreffende labels overnieuw onder de aandacht brengt. Andere oude helden die als voorbeeld dienen voor een nieuwe generatie zijn de Noor Nils Økland en Anna Homler (een van de hoogtepunten op het CTM-festival in Berlijn). De nieuwe generatie wordt vertegenwoordigd door onder meer Glice en Oskar May. En we stuurden onze reporters naar Utrecht en Antwerpen voor scene reports in het kader van BesteBuren.

2016 is tevens het jaar waarin we – samen met WORM – ook weer de Peter Bruyn Penning uitreiken. De laureaat is deze keer de schrijver en maatschappijcriticus Anton Dautzenberg, waarin Gonzo (circus) en WORM een tegendraadse fellow herkennen. Komt hem allen de hand schudden op vrijdag 8 januari. Tot dan!

Comments

comments


Dit artikel verscheen eerder in GC #131.

Koop deze editie in onze webshop!

Reacties


Geef een reactie