Dark Matter: Multiverse 2004-2009

Hoe lang duurt het nog eer Bristol zich definitief laat kronen tot de metropool van de Dubstep en Londen van de troon stoot? Of loop ik de feiten achteraan en heeft de geboortegrond van Smith & Mighty en Massive Attack voorgoed zijn verleden van zijn afgeschud? Dubstep, ik ben nog steeds verslaafd aan het genre al voel ik vaak een vorm van heimwee opkomen. Ben ik een purist, een romanticus die teruggrijpt naar de prille beginperiode? Ik struin door ‘Dark Matter: Multiverse 2004-2009 ’, de nieuwste verzamelaar op Tectonic (Bristol, het plaatje klopt). Multiverse is de studioruimte waar Pinch, Joker en Ginz hun platen opnemen en het biedt onderdak aan de labels Tectonic, Earwax, Caravan en Kapsize. Het is een compilatie die focust op de begindagen (zes jaar en we spreken al over het grijze en verre verleden). Ik luister nog eens naar ’28 Grams’ van Loefah, een nummer dat net als ‘Techno Dread’ van 2562 en ’Purple City’ van Joker&Ginz (beiden ook op deze compilatie) voor mij een wake up call waren. Je hoort een duidelijk verschil (rauwer, directer) dan ‘Demian’ van Emptyset, het enige nieuwe nummer op deze compilatie. Ook Ital Tek bewijst met ‘Midnight Colour’ nog steeds zijn status van subtopper. Ital Tek is geen dubsteproducer pur sang, maar zijn hybride mix van Warpiaanse elektronica en dubstep blijft ook hier overeind. Twee releases kortom die goed aantonen dat het genre enerzijds al een trits klassiekers afleverde, maar evengoed nog maar pas aan het begin van een lange geschiedenis staat.

tekst:
Peter Deschamps
beeld:
VariousArtists_DarkMatterMultiver
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!