728x90 MM

Curle 25 – So Far (So Good)

Ik heb de toekomst van de Belgische dansmuziek in huis. Ik ken mijn geschiedenis, mijn platenkast puilt uit van oud plaatwerk op R&S Records, op dit moment nog steeds vooral hét label van een verleden dat we koesteren. Ik heb de integrale Apollo-catalogus in de kast en meer Bonzaispullen dan ik durf toegeven. De toekomst heet Curle, het huis van vertrouwen herbergt de hele wereld, maar heeft zijn standplaats in de mythische stad Gent en het smelt op de tong. Ik koop al hun maxi’s, ik beluister ze nooit op voorhand, ik geloof de gids en ik vertrouw ze blindelings. Ik ben nog nooit bedrogen, dus speel ik verder. Eénmaal ze op de deurmat ploffen, krijgen ze een voorkeursbehandeling. Ik ben gevallen voor het label toen ik voor het eerst de Martyn Bittersweet Mix van ‘Acid Bells’ hoorde. Het nummer opent deze ‘So Far (So Good)’ en het origineel van Efdemin staat er ook op. De twee nummers staan mijlenver uit elkaar en toch klopt het. Het is ook de missie, de verpulverende slagkracht waar Curle mee uitpakt. Curle grossiert in clicks&cuts, zwoele deephouse, tribale ritmes, sferische donkere techno maar weet alles goed samen te houden en drukt er met verve zijn kwaliteitsstempel op. Curle heeft ook nog Anthony Collins, Denis Karimani en de Teutoon Thomas Brinkmann en zijn tweede leven Soul Center in zijn backcatalogus zitten. Het zijn referenties die tellen. Ik cruise door de mixtape die Peter Van Hoesen maakte voor het label en beseft nu, opnieuw, waarom Van Hoesen in geen tijd uitgroeide tot onze belangrijkste elektronische producer (ik schrijf producer omdat ik weiger Van Hoesen en bij uitbreiding Curle in een hokje te plaatsen) van het moment. De term belofte is hier – na vier jaar sprongen maken – al lang niet meer van toepassing. Het is een eigenschap van alle grote labels dat ze vroeg in hun carrière een overzichtscompilatie uitbrengen die de lijnen krachtig uitzet waarmee ze zich op de kaart plaatsen. Wat ‘Artificial Intelligenge 1 & 2’ waren voor Warp Records, is ‘So Far (So Good)’ voor Curle, een visitekaartje dat niet te negeren valt. Een historisch wapenfeit.

tekst:
Peter Deschamps
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!