Bewegende Nerds

Ter gelegenheid van de release van de dubbele cassette National Crime History (oplage: 150 exemplaren), in een samenwerking van twee sympathieke Brusselse labels (Silken Tofu en Ideosyncratics) presenteerden de vier acts die een spreekbuis kregen op de cassettes, hun kunnen.

Het was uitermate warm buiten én binnen, waardoor het die avond wel even duurde alvorens wat mensen kwamen opdagen. Dat riskeert elke organisator met plakkerig terrasjesweer, hoe interessant het aangebodene dan ook mag zijn. Daardoor mocht Onrust aka Wendy Mulder een half uurtje later dan gepland de aftrap geven.
Elk van de vier acts kreeg 1 kant van een cassette toegewezen. Onrust weefde de twee door haar aangeleverde nummers mooi in haar set, waarbij ze uiteraard haar vertrouwde maskertje droeg en ze zowaar niet stil kon blijven staan achter haar tafel vol apparatuur. Donkere, industrieel getinte techno met een hoek af is haar handelsmerk. Ze deed precies wat van haar werd verwacht, wat de aanwezigen van haar verwachtten en dat is de mensen, ondanks de hitte, licht aan het bewegen krijgen. En daar hoorden deze keer plots opduikende donderende beats bij en samples van één van haar spinnende poezen. Een half uurtje vond ze ruim voldoende, en dat is een goede keuze om herhaling of langdradigheid uit te bannen.

Spaarzaam bewegen in ietwat overdreven belichting

Dat is een lesje dat we Ripit, samen met Tzii ook Solar Skeletons en voormalig blackmetalgitarist, nog moet leren. Zijn bijdrage aan de cassette, een liveuitvoering, vonden we ook al de mindere van het stel. De stevig in de baard zittende man begon ietwat aarzelend aan zijn set, leek voortdurend van alles te willen proberen maar het leek niet te lukken. Na een kwartier vonden we het al vervelend, en we waren niet de enigen. Toen we naar ons gezelschap keken, haar vroegen wat ze vond, kregen we een ontegensprekelijk en volmondig “ja!”, bij de opmerking dat Ripit veel te lang duurt. Een uur knutselde en prutste hij verder, zonder veel overtuiging leek het wel. Aftellen was het tot hij er zelf genoeg van had, want we hadden de indruk dat hij zelf niet echt doorhad hoe vervelend hij bezig was.
Icon Template, ook al een man alleen achter zijn apparatuur, koos voor een industrial set, die toch wel even anders klonk dan zijn meer beats gerichte cassettebijdrage. Hij was wel zo verstandig om een gebalde set te brengen, al kon hij evenmin echt overtuigen, wat hij op de cassette wel doet. Het was dan maar afwachten of het duo Orphan Swords beter zou doen. We zagen hen al enkele keren aan het werk, en na even opwarmen zit het meestal wel snor. Dat opwarmen deden ze ook nu weer, waardoor hun set traag op gang kwam, iedereen begon rond te kijken, tot ze hun draai hadden gevonden en de doeltreffende industrial getinte techno met beats ieder rond de oren vlogen. En zowaar, het duo leek zelf te genieten van zijn hypnotiserende set en begon ook zelf enigszins te bewegen. Nerds en een tafel vol apparatuur, het blijft een vreemd schouwspel, dat deze avond in de helft van de gevallen toch in een bijzonder aangenaam stukje muziek resulteerde.

Gezien: National Crime History Release Party, Magasin 4, Brussel, 2 juni 2017
Tekst: Patrick Bruneel – Foto’s: Stephan Vercaemer

Meer info

idiosyncraticslabel.blogspot.be
www.silkentofu.org

tekst:
Gonzo (circus) Crew
beeld:
Onrust - Foto: Stephan Vercaemer
geplaatst:
do 8 jun 2017

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!