Blog Magazine

10 Jaar Klankenbos


Een decennium van klankkunst in openlucht willen Gonzo (circus) en Musica niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Ontdek alles in de 13-pagina tellende special in Gonzo (circus) #129 en op 18 oktober tijdens het grote verjaardagsfeest van 10 jaar Klankenbos.

Special: 10 Jaar Klankenbos

Special: 10 Jaar Klankenbos

Geluidskunst in een museum is als dieren in de zoo: je schept de meest comfortabele omstandigheden om iets te presenteren voor publiek, maar het voelt enigszins artificieel. Werken in openlucht biedt mogelijkheden om in dialoog te treden met de directe omgeving. Buiten de rumoerige hallen van het museum vindt de klankkunstenaar een zee van opportuniteiten en de luisteraar rust en bewegingsvrijheid.

In het Belgische Neerpelt, op luttele kilometers van de Nederlandse grens, vind je sinds 2005 zo’n unieke openluchtcollectie: Klankenbos. Verscholen tussen de bomen van Provinciaal Domein Dommelhof huizen klankinstallaties in de meest diverse vormen en gedaanten. Van trillende kisten en gemotoriseerde bomen tot installaties die door de natuurelementen bespeeld worden of objecten die uitnodigen tot interactie. In opdracht van Musica, Impulscentrum voor Muziek, creëren kunstenaars al tien jaar klankcreaties in harmonie met de natuurlijke omgeving. Op elk tijdstip van de dag kun je er terecht om op eigen houtje de internationale collectie te verkennen, zonder toegangsticket.

Een decennium van klankkunst in openlucht willen Gonzo (circus) en Musica niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Een jaar lang wordt de collectie in de schijnwerper gezet met acties en activiteiten. Naast de fysieke installaties is er ook aandacht voor de virtuele beleving. In 2010 kwamen Musica en Intro in situ (Maastricht) op de proppen met Klankatlas, een platform voor locatiegebonden klankkunst en muzikaal erfgoed in België en Nederland. Sindsdien werden talloze soundscapes gecreëerd voor specifieke plekken in Limburg en daarbuiten. Via de website of in de vorm van een mobiele app die met GPS-technologie klank koppelt aan locatie. Klankenbos en Klankatlas vormen zo een complementair verhaal.

Dat Klankenbos geen afgeronde museale collectie is, maar een work in progress blijkt uit de uitbreiding van de collectie in 2015 met een gloednieuwe installatie: Laura Maes creëert een interactief klankspeeltuig op zonne-energie. Nieuw is ook een parcours met acht zinnenprikkelende klankgedichten, die uit niet minder dan 350 inzendingen gekozen werden. De relatie tussen klank en poëzie staat centraal in het werk van Rozalie Hirs. Met haar wandeling Curvices legde Hirs een muzikaal net over Klankenbos dat alleen te beluisteren is via smartphone of tablet. Als landschapsarchitect is voor Peter Veenstra, bekend van Lola landscape architects, de publieke ruimte zijn belangrijkste werkterrein. Samen met geluidskunstenaar Geert-Jan Hobijn van Staalplaat Soundsystem creëerde hij in Klankenbos een artificieel berkenbos dat door middel van trilmotoren subtiele ruisvelden genereert.

 

Gilles Helsen & Gé Huismans


 

Deze Klankenbos-special is een co-productie van Musica, Impulscentrum voor Muziek, en Gonzo (circus) voor Gonzo (circus) #129.

Concept/ Redactie: Ellen de Bruyne (coördinator communicatie Musica), Gilles Helsen (artistiek coördinator Klankenbos), Gé Huismans (hoofdredacteur GC) en Ruth Timmermans (managing director GC)

Teksten: Peter Bruyn, Griet Menschaert, Harold Schellinx en René van Peer.

Beeld: Geoffrey Brusatto, Paul Lamont, Sara Anke Morris, Michel Mees en Hanne Berckmans

Vormgeving: Wouter Medaer (wunderkind.es)

Eindredactie: Ellen de Bruyne,  Marjolein Geraedts,Gilles Helsen, Jurgen Tas en Ruth Timmermans.

 

Comments

comments


Dit artikel verscheen eerder in GC #129.

Koop deze editie in onze webshop!

Reacties


Laat een reactie achter